Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (Międzynarodowy Dzień Książki, Światowy Dzień Książki) to doroczne święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Dzień ten po raz pierwszy obchodzono w 1995 roku.
W naszej szkole to święto obchodziliśmy zgodnie z kalendarzem, czyli 23 kwietnia. O książkach rozmawiano tego dnia niemal na wszystkich lekcjach. Rozmawiały o nim przedszkolaki, a także ósmoklasiści. Co udało nam się razem zaserwować tego dnia uczniom? Oczywiście pomysłów nie brakowało!
W grupie 4- latków słuchano bajek czytanych przez nauczyciela i opowiadano historyjki obrazkowe. Udało się także wykonać zakładki do książki. Najmłodsi odwiedzili także szkolna bibliotekę.
W klasie I oglądano filmiki: ,,Dlaczego warto czytać książki? oraz ,,Od drzewa do papieru.” Oglądano także bajkę edukacyjną i rozwiązywano zagadki o książkach. Na zajęciach plastycznych wykonano zakładki. Pierwszoklasiści wzięli także udział w szkolnym konkursie literackim: ,, Uzupełnij wiersz” i słuchali piosenek o książkach np. ,,Mała książka - wielki człowiek.”
Klasa III również włączyła się w obchody Dnia Książki, uczniowie czytali fragmenty ulubionych utworów, przedstawiali autora, tytuł, dzięki prezentacji poznali sposób powstawania papieru, budowę książki, słuchali piosenek oraz wykonali krótki quiz o bohaterach poznanych lektur.
Dużo działo się także w klasach starszych. Na lekcjach informatyki uczniowie poznali elementy programu CANVA, który mogli potem na lekcjach polskiego i matematyki wykorzystać do robienia okładek książek, plakatów promujących czytanie czy prezentacji na temat wybranej lektury. Ich prace można podziwiać poniżej. Na języku polskim rozwiązywano także zagadki literackie oraz rebusy.
Na lekcjach religii przez cały tydzień królowała „księga nad księgami”, czyli Biblia. Uczniowie wyjątkowo mozolnie pracowali z Pismem Świętym (szukanie fragmentów, ilość ksiąg, autorzy), oglądali film pt.: „Jak powstało Pismo Święte?” Tematy biblijne obecne były także w klasach młodszych. W ramach wychowania do życia w rodzinie udostępniono uczniom quiz „I ty możesz zostać Sherlockiem”, który w formie escape roomu zachęcał do pokonywania trudności i radzenia sobie z wyzwaniami. Na lekcji geografii w klasie V, omawiając temat - Pustynie gorące, odwołano się do lektury H. Sienkiewicza ,, W pustyni i w puszczy.” Nauczyciel odczytał opis burzy piaskowej, a na mapie Afryki przeanalizowano szlak podróży Stasia i Nel, wymieniając nazwy pustyń i państw. Zaś w klasach VIII a i VII b zachęcano do korzystania z blogów podróżniczych, które są nowoczesną formą pisania swego rodzaju pamiętnika. Niektóre z nich wzbudzały żywe zainteresowanie.
Na lekcjach techniki w klasach IV, uczniowie poznawali historię i tajemnicę wyrobu papieru. Ich zadaniem było wykonanie zakładki do książki. Z kolei w klasach V-VI uczniowie dowiedzieli się, co to jest kaligrafia oraz czym zajmuje się introligator. Ich zadaniem praktycznym było wykonanie okładki książki z techniki.
A co na języku angielskim? Siódmoklasiści podróżowali online i zwiedzili Londyn śladami Harry’go Pottera. Odwiedzili między innymi Dworzec King Cross Station i peron 9 i ¾ oraz Ulicę Pokątną i Ulicę Śmiertelnego Nokturnu, czyli Cecil Court i Goodwin’s Court. Chętni zadeklarowali zrobienie prezentacji o J.K. Rowling. W klasach ósmych wykonano mnóstwo zadań słownikowych skupionych wokół tematu książek, poznano nazwy osób pracujących przy ich powstawaniu oraz takie terminy jak: fabuła, miejsce akcji, wątek itp. Uczniowie klasy V czytali i słuchali baśni „LITTLE RED RIDING HOOD” i poznawali słownictwo charakterystyczne dla fairytales.
Zaskoczeniem były także lekcje wychowania fizycznego, podczas których wykorzystywano niecodzienny przyrząd do ćwiczeń – książkę. Zabawy i śmiechu było co niemiara! Na dodatek nauczyciel zadał pracę domową – nagranie filmiku lub zrobienie zdjęcia podczas ćwiczeń z książką.
W obchody Dnia Książki zaangażowała się także pani bibliotekarka, która przygotowała dla uczniów liczne konkursy związane z ulubionymi wierszami i lekturami pod hasłem „Z książką za pan brat”. Konkursy przewidziano dla trzech grup wiekowych, wzięto pod uwagę różne zainteresowania uczniów – plastyczne, literackie, fotograficzne. Na ich efekty i wyniki czekamy …
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich to uroczystość obchodzona w ponad 100 krajach na całym świecie. To święto autorów, ilustratorów, wydawców, książek, czytelników i czytelnictwa. Tego dnia odbywa się mnóstwo wydarzeń związanych z czytaniem, spotkań z pisarzami. Cieszymy się, że nasza szkoła znalazła się w gronie miłośników czytania, a książki połączyły nauczycieli i uczniów. Dziękujemy wszystkim, którzy przyłączyli się do akcji i zapewnili nam wszystkim dobrą zabawę.
Małgorzata Ceglarz - Chołody
Oto prace naszych uczniów.